1995, Caen, France
Lives and works in Paris
EMAIL
→ studio@swannronne.com
TEXTS
→ I Just Need A Sign, Li Yong
→ DUST NOISE, Le Réservoir
→ TDIUTCAIWCBA, Pauline Weber
→ TDIUTCAIWCBA, Degree show
Lives and works in Paris
→ studio@swannronne.com
TEXTS
→ I Just Need A Sign, Li Yong
→ DUST NOISE, Le Réservoir
→ TDIUTCAIWCBA, Pauline Weber
→ TDIUTCAIWCBA, Degree show
“Ce n’est pas par fantaisie que Swann Ronne a baptisé son exposition du titre de l’un de ses tableaux The Dust Is Under the Carpet and it Will Come Back Again. L’artiste porte en effet une attention particulière à la poussière, mettant en exergue ce que ces résidus involontaires dévoilent comme vérités sur sa pratique. Sans cesse balayée, déplacée, masquée, camouflée, la poussière se fait pourtant reine quand Swann Ronne ponce ses tableaux pour "faire remonter" toutes les traces de leur constitution à la surface. Une façon pour l’artiste d’évoquer comment les choses nous sont données à voir et ce que l’on choisit de montrer ou non, lui dont la pratique est construite par élimination et par strate.
Nourrie par un environnement visuel urbain ponctué d’écrans, affiches, panneaux, magazines, enseignes, la pratique de Swann Ronne multiplie les techniques, supports, textures, couleurs afin de rendre compte d’un jeu de décisions et d’accidents où chaque nouveau geste est une réaction au résultat du précédent. On découvre alors ce qui préoccupe le peintre, ce qui est au-dessus, en dessous, et comment la première couche réagit avec la seconde. En ré-employant, re-découpant, re-dessinant sur la toile, Swann Ronne questionne le processus pictural en le rapprochant des techniques visuelles de l’édition.
« C’est un travail de négociation, un compromis entre ce que j’aimerais, ce que je projette et là où la réalité m’emporte. Ce que vous voyez comme des images achevées n’a pourtant jamais été prédéterminé auparavant » confie-t-il. Un flux de peintures, sans programme établi, qui rend aux tableaux sa qualité d’objet et dont le format standardisé offre la possibilité à l’artiste d’effectuer des montages lors de l’accrochage. De la peinture et du recouvrement où les mots, traités comme des lettres et des signes, s’aventurent à l’aide de typographies préexistantes et reconnaissables, faisant fi des problèmes de syntaxe et ouvrant volontairement la porte au mystère.”
Pauline Weber
"It is not a whim that Swann Ronne named her exhibition after one of her paintings The Dust Is Under the Carpet and it Will Come Back Again. The artist pays particular attention to dust, highlighting what these involuntary residues reveal as truths about her practice. Constantly swept away, moved, masked, camouflaged, the dust becomes however queen when Swann Ronne sands his paintings to "bring back" all the traces of their constitution on the surface. A way for the artist to evoke how things are given to us to see and what we choose to show or not, he whose practice is built by elimination and by layer.
Nourished by an urban visual environment punctuated by screens, posters, billboards, magazines, signs, Swann Ronne's practice multiplies techniques, supports, textures, colors in order to give an account of a game of decisions and accidents where each new gesture is a reaction to the result of the previous. We then discover what preoccupies the painter, what is above, below, and how the first layer reacts with the second. By re-using, re-cutting, re-drawing on the canvas, Swann Ronne questions the pictorial process by bringing it closer to the visual techniques of publishing.
"It is a work of negotiation, a compromise between what I would like, what I project and where reality takes me. What you see as finished images has never been predetermined before," he says. A flow of paintings, without an established program, which gives back to the paintings their quality of object and whose standardized format offers the possibility to the artist to make montages during the hanging. Of painting and covering where words, treated as letters and signs, venture with the help of pre-existing and recognizable typographies, disregarding the problems of syntax and voluntarily opening the door to mystery."
Pauline Weber
Nourrie par un environnement visuel urbain ponctué d’écrans, affiches, panneaux, magazines, enseignes, la pratique de Swann Ronne multiplie les techniques, supports, textures, couleurs afin de rendre compte d’un jeu de décisions et d’accidents où chaque nouveau geste est une réaction au résultat du précédent. On découvre alors ce qui préoccupe le peintre, ce qui est au-dessus, en dessous, et comment la première couche réagit avec la seconde. En ré-employant, re-découpant, re-dessinant sur la toile, Swann Ronne questionne le processus pictural en le rapprochant des techniques visuelles de l’édition.
« C’est un travail de négociation, un compromis entre ce que j’aimerais, ce que je projette et là où la réalité m’emporte. Ce que vous voyez comme des images achevées n’a pourtant jamais été prédéterminé auparavant » confie-t-il. Un flux de peintures, sans programme établi, qui rend aux tableaux sa qualité d’objet et dont le format standardisé offre la possibilité à l’artiste d’effectuer des montages lors de l’accrochage. De la peinture et du recouvrement où les mots, traités comme des lettres et des signes, s’aventurent à l’aide de typographies préexistantes et reconnaissables, faisant fi des problèmes de syntaxe et ouvrant volontairement la porte au mystère.”
Pauline Weber
"It is not a whim that Swann Ronne named her exhibition after one of her paintings The Dust Is Under the Carpet and it Will Come Back Again. The artist pays particular attention to dust, highlighting what these involuntary residues reveal as truths about her practice. Constantly swept away, moved, masked, camouflaged, the dust becomes however queen when Swann Ronne sands his paintings to "bring back" all the traces of their constitution on the surface. A way for the artist to evoke how things are given to us to see and what we choose to show or not, he whose practice is built by elimination and by layer.
Nourished by an urban visual environment punctuated by screens, posters, billboards, magazines, signs, Swann Ronne's practice multiplies techniques, supports, textures, colors in order to give an account of a game of decisions and accidents where each new gesture is a reaction to the result of the previous. We then discover what preoccupies the painter, what is above, below, and how the first layer reacts with the second. By re-using, re-cutting, re-drawing on the canvas, Swann Ronne questions the pictorial process by bringing it closer to the visual techniques of publishing.
"It is a work of negotiation, a compromise between what I would like, what I project and where reality takes me. What you see as finished images has never been predetermined before," he says. A flow of paintings, without an established program, which gives back to the paintings their quality of object and whose standardized format offers the possibility to the artist to make montages during the hanging. Of painting and covering where words, treated as letters and signs, venture with the help of pre-existing and recognizable typographies, disregarding the problems of syntax and voluntarily opening the door to mystery."
Pauline Weber